mandag den 25. juni 2012

At trodse livets største forhindringer

Sommerferie = varme (undtagen nu)
Varme = tørst
Tørst = hyldeblomstsaft
Hyldeblomstsaft = livets største forhindring (eller en af dem)

ESTERS HYLDEBLOMSTEVENTYR

Jeg havde sat mig for at lave en god baljefuld lækker hyldeblomstsaft, men det er lettere sagt end gjort. Alle hyldeblomsttræer i nærheden af undertegnedes hus, befinder sig på MARKEN. Det er ikke nogen almindelig mark, næh nej, nærmere en urskov fyldt med sjældne dyrearter, mystiske lyde, moser, sumpe (der 100% er fyldt med kviksand), højt græs og værst af alt... snegle!!! Derfor var det med hjertet i halsen og regn-bukserne godt trukket ned over gummistøvlerne, at jeg begav mig ud på den meget farefulde færd! De første fem meter var de værste og hæksaksen fungerede ikke som de der macheter de har i film, når de er ude i junglen. Hver gang jeg fik øje på en klam, lille eller stor, væmmelig fed snegl, måtte jeg lige stoppe op og ånde lettet op over at jeg nåede at se den inden jeg trådte på den. Men jeg havde kun samlet 9 skærme, da det blev for meget. Omringet af fjendtlige snegle og tæt skov, måtte jeg trække mig tilbage. 9 skærme var bare ikke nok... Så jeg anede en udvej: Lidt længere oppe end den jungleagtige del af MARKEN, er der sået majs, og måske var jeg heldig, at der stod et træ eller to med hyldeblomster et sted i majsen. Og jo... jeg kunne skimte nogle træer ca. ½ kilometer væk, og den ½ kilometer skulle vandres gennem majsmarken og sumpede områder. Det var ikke sjovt, kan jeg sige dig, og til de mennesker, der kom kørende og gloede en ekstra gang, måtte jeg bare smile og se ud som om der intet underligt var i at vade rundt på en majsmark med mors hvide gulvspand OG en hækkesaks OG stribede gummistøvler. Buketterne fik jeg, og jeg har netop sat mig i sofaen efter at have mikset alle ingredienserne sammen i en kæmpe gryde. Så om tre dage har jeg forhåbentlig lækker saft til Ung Uge... Hyldeblomstsaft er bare et must om sommeren, om man kan lide det eller ej (og jeg får nok aldrig citronduften af mine hænder igen).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar