lørdag den 15. oktober 2011

At være fanatisk samler



Den beskedne samling spredt ud på køkkenbordet. Der er lidt over 100 æsker, og over 40 forskellige - jeg takker alle jer, der har skænket mig bidrag til samlingen - jeg har et mål om at komme i Guiness rekordbog (ej, pjat)



For et par dage siden (hvor jeg kedede mig gevaldigt) fik jeg den skøre ide, at tage et kig på min hurtigt voksende gajol/läkerolæske-samling. Jeg indså at den orange skotøjsæske ikke længere var stor nok til at rumme samlingen :O

Hvis jeg skal være helt ærlig, og det skal man jo gerne, ved jeg ikke helt hvad jeg skal skrive :S Det er jo efterårsferie, og det er dejligt... Nå, i mangel af bedre, får I her opskriften på nogle gode grov-chokoladeboller!

Chokoladeboller

Ingredienser (18 stk.):
2 dl. mælk
1½ dl. kærnemælk
2 spsk. olie
½ pk. gær
1 æg
1 spsk. sukker
1 tsk. salt
1 tsk. kardemomme
1 tsk. kanel
100 g. mørk chokolade
200 g. grahamsmel
300 g. hvedemel

Lun mælken og udrør gæren heri. Tilsæt olie, æg, salt, sukker, kanel og kardemomme. Kom melet i lidt af gangen, til dejen er let. Ælt dejen smidig, lad den hæve tildækket et lunt sted 1½-2 timer. Form boller af dejen, og lad dem efterhæve 1 time. Bag bollerne ca. 15 minutter ved 200 grader.  

4 kommentarer:

  1. Det minder mig om, at jeg har en gajol-æske liggende på mit skrivebord herhjemme :D Men den er ikke bare helt normal.. Næhh.. Det er skam gajol drops, sukkerfri og uden tilsatte farvestoffer :D

    SvarSlet
  2. Was sagst du? (jaja, man er igang med det tyske igen) De smager bestemt også godt :)Kig i bunden på det øverste billede - er det sådan en som den gule eller blå??

    SvarSlet
  3. ja ja! Das sagst ich.. (jaja.. man dropper vel tysk næste år) :D
    Nej... et er gajol.. men det er sådan en lyseblå æske :D

    SvarSlet
  4. Har man set mage, dem tror jeg ikke jeg kan identificere :O

    SvarSlet